Week 20: "Dead Week" - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Milou Feijt - WaarBenJij.nu Week 20: "Dead Week" - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Milou Feijt - WaarBenJij.nu

Week 20: "Dead Week"

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

14 December 2016 | Verenigde Staten, Berkeley

Deze week was het de eennalaatste week van het semester, wat hier ook wel bekend staat als RRR-week: Reading, Review, Recitation Week, oftewel de week voor de tentamens waarin je geen les meer hebt en het de bedoeling is dat je de boeken in duikt. De daaropvolgende werkelijke tentamenweek wordt dan zeer blijmoedig Dead Week genoemd. Dit geldt echter vooral voor undergraduates (bachelorstudenten), want zoals ik eerder al schreef, zien mastervakken er hier anders uit; ze bestaan vrijwel geheel uit projectwerk in plaats van een enkele paper of presentatie afsluitend met een belangrijk eindtentamen, zoals ik gewend ben vanuit Nederland. Vorige week had ik al een aantal eindpresentaties gehad, en deze week ging dit vrolijk verder. Voor mij was het dus deze week al Dead Week...

Hoewel ik de Nederlandse structuur met de nadruk op het eindtentamen altijd best prettig vond; helder, duidelijk wat je moest doen, goed te plannen, heb ik hier ontdekt hoe leuk projecten ook kunnen zijn. Dat komt vooral doordat studenten hier veel vrijheid wordt gegeven, waardoor je kunt werken aan iets dat je ook werkelijk interesseert. Er worden echt (heel gave) dingen ‘gebouwd’, en bijna elk vak heeft dan ook een afsluitend “Project Expo” waarin de groepjes hun werk showen. Op maandag ging ik kijken bij het vak Tangible User Interfaces, waar ik erg onder de indruk was van de toffe applicaties die studenten gebouwd hadden. Een voorbeeld hiervan was een project ontworpen voor senioren met een rollator, waarbij een hond vlak voor de rollator op de grond geprojecteerd werd, ‘mee liep’ en seintjes gaf als er een obstakel aankwam. Heel gaaf!

’s Avonds was er nog een portfolio review night georganiseerd, waarbij je je portfolio kon laten zien aan MIMS-alumni en feedback kon ontvangen. Ik schreef vorige week al over de Cookie & Career session die hieraan gewijd was (en ook dat ik er voor ik in Berkeley kwam nog nooit van gehoord had..), en ondanks dat ik nog geen portfolio heb (kerstvakantie-projectje), leken wat extra tips me nooit weg. Uiteindelijk was het een heel nuttige avond, waarbij ik lang met twee alumni heb gesproken over mijn interesses, waar ik uiteindelijk heen wil, en hoe dat te vertalen in mijn resume (de Amerikaanse versie van een CV) en LinkedIn profiel. Het is heel fijn om te merken dat ik nog steeds zo enthousiast word van praten over de projecten waar ik mee bezig ben en wat ik wil doen, en zeker ook erg fijn om terug te krijgen dat ik heel gepassioneerd en doelgericht overkom.

Op dinsdag was het onze beurt om te showen waar we voor het vak Sensors, Human, Data, Apps mee bezig waren geweest. Ons project bestond uit het integreren van het signaal van een hartslagmeter in Unity, een computerprogramma waarmee veel VR-omgevingen gemaakt worden. Het doel was om de omgeving te laten veranderen op basis van de hartslag, en dat was zowaar gelukt! Op het scherm hadden we een hart geprojecteerd, wat pulseert op de hartslag van degene die de hartslagmeter draagt. Daarbij reageert de achtergrondkleur op basis van de hartslag; een lage hartslag correspondeert met blauw, en hoe hoger de hartslag wordt verandert dit via paars naar rood, of vice versa. Een paar filmpjes van onze demo zijn te vinden op https://drive.google.com/file/d/0B8YVp9dofpeUZjVDTUYzQnBGeHM/view?usp=sharing en https://drive.google.com/file/d/0B8YVp9dofpeUUDlfZzh6Rjl6cWs/view?usp=sharing.
Het eerste filmpje toont een 3D-omgeving met kloppend hart, en het tweede filmpje een 2D-omgeving met veranderende achtergrondkleur. Linksboven op het scherm wordt de hartslag weergegeven, en kun je dus zien dat het kloppen van het hart en de achtergrondkleur veranderen op basis daarvan. We kregen veel positieve reacties op onze demo, dan voel je je toch best wel even trots!

De rest van de dinsdagmiddag wierp ik mij op een ander zeer belangrijk werk: The Dutch Guide, Limited Nisha Edition. Nisha zou woensdag jarig zijn, en omdat ze erg geïntrigeerd is door Nederland en onze gekke taal en gewoonten, besloot ik een gids te maken met ‘What Dutch customs might seem strange to Americans’ (drie zoenen, aparte fietspaden, pannenkoeken als diner), onmisbare Nederlandse recepten (pepernoten!), traditionele liedjes en essentiële (en minder essentiële) Nederlandse woorden en zinnen. Vooral de term ‘gezellig’ roept hier veel hilariteit op, al is het alleen al omdat het een onmogelijkheid is om het uit te spreken. De volgende ochtend organiseerden Lucia (Italiaanse medestudent) en ik een verjaardagsmomentje met Lucia’s zelfgemaakte tiramisu en mijn meegebrachte kaarsjes. Nisha was helemaal verrast en erg blij met de kadootjes. Na een nieuwe Cookie & Career Session in de middag, ditmaal over sollicitatiegesprekken en te verwachten vragen, was het ’s avonds tijd voor birthday party part II; drankjes in Bar Beta Lounge in Downtown Berkeley. Wederom een erg gezellige avond (waarbij het gek blijft dat om kwart voor 12 de laatste ronde wordt gedaan en je om 12 uur zonder pardon buiten staat..).

Vrijdagochtend mocht ik ook voor mijn laatste vak presenteren: het afsluitende groepsproject van Web Architecture. Voor dit vak hadden we een website gebouwd waarop je kan zoeken naar MOOCs, Massive Online Open Courses, oftewel lessen, vaak in video-format, die online aangeboden worden. Er zijn ondertussen een hoop verschillende aanbieders van MOOCs, allemaal met hun eigen website en onderwerpfocus. Via onze website kun je in één keer op allemaal zoeken, of aanvinken op welke specifieke website je wilt kijken. De resultaten, meestal links en video’s, worden dan gepresenteerd. Mocht je benieuwd zijn hoe het eruit ziet (of op zoek zijn naar een interessante MOOC), de website is live: http://agile-citadel-56488.herokuapp.com/

Hierna restte er nog slechts één groot obstakel voor de kerstvakantie kon beginnen: het final exam van Information Organization & Retrieval. Het weekend bestond dus voornamelijk uit blokken, blokken, en nog meer blokken. De stof voor dit vak is behoorlijk taai; erg theoretisch en abstract, dus het was heel fijn dat er het initiatief was genomen om samen te studeren in South Hall. Het weer werkte gelukkig mee, zaterdag regende het vrijwel non-stop. Op zondagochtend was het weer droog, dus Johannes, Pelle en ik grepen de kans om even wat frisse lucht te happen tijdens een kleine hike in Redwood Regional Park, een mooi bos op 20 minuutjes rijden. Hierna kon ik er weer tegenaan, dus de rest van de dag vulde ik mijn hersenen verder met information architecture, classification systems en granularity... De allerallerlaatste loodjes!

  • 15 December 2016 - 09:52

    Manja:

    Hoi hoi!

    Wat een leuke update weer. En ook de foto's erg leuk, dan worden de verhalen meer sprekend.
    Ik heb je filmpjes bekeken. Stoer hoor. Lijkt me echt heel cool om iets te programmeren wat reageert op je lichaam!

    Liefs,
    Manja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 13 Aug. 2016
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 15311

Voorgaande reizen:

25 Juli 2016 - 21 December 2016

Milou goes Berkeley

Landen bezocht: